Værdier og målsætning

Værdier og mål

Det er Stjærskolens formål at tilstræbe, at alle børn får de bedste betingelser for at udvikle sig, så de aktivt kan indgå i et demokratisk samfund i stadig større forandring.
Skolen skal være et trygt, rart og udfordrende sted for alle at færdes – det er grundlæggende for læring og gode resultater.

Værdier vi finder vigtige:

- Fællesskab

- Selvstændighed

- Selvværd

- Glæde

Børn på Stjærskolen skal opleve, at de duer til noget, at de er noget og at de lærer noget.
Vi skal lære mest muligt, selvom vi ikke er ens – og vi skal hjælpe hinanden med det.
Vores skole, og det vi bruger på skolen, tilhører os alle – derfor behandler vi det godt.
Vi skal lære, at være sammen på skolen, så alle føler sig godt tilpas – og det gælder også i frikvartererne samt på vej til og fra skole.

Det drejer sig om dannelse til demokrati, hvor hensyntagen, god omgangstone og gensidig lytten og respekt er væsentlige elementer.
Det skal være trygt, sjovt og udfordrende at gå i skole.
Disse værdier har vi, gennem de år skolen har eksisteret, haft som overskrift for vores arbejde.
De danner baggrund for hele vores adfærd på skolen – såvel i undervisningen som i frikvarterer, i samtaler, i samvær og i møder.

Børn lærer bedst, hvis der er en stabil og social balance omkring dem. Ikke alle problemer kan løses af skolen og slet ikke, hvis det ikke sker i samarbejde med forældrene. Vi diskuterer til stadighed, hvad god og relevant undervisning er, hvordan børn lærer, hvordan vi formidler stof, hvordan vi kan samarbejde tværfagligt og projektorienteret osv.
Vi vil stimulere børnenes personlige udvikling og støtte deres lyst til selvstændighed og initiativ.
Vi gør meget for at skabe et klasse- og skolemiljø, hvor børn og voksnes samvær er præget af samarbejde.
Arbejdet kan kun lykkes i tæt samarbejde med hjemmene. Det er af stor betydning at vide, hvad barnet og klassen skal arbejde med, og derfor gør vi meget ud af at formidle vore mål og planer.