Praktisk - Musisk

Praktisk-musiske fag

Billedkunst, håndværk/design, musik, madkundskab
Det er Stjærskolens mål at styrke de praktisk-musiske fag.
I en tid, hvor der tales meget om at pleje det enkelte individs interesser, er det vigtigt at fastholde budskabet om, at fællesskabet er et fundamentalt element i ethvert menneskes liv. Med fællesskabet som solid base kan den enkelte udforske og udfolde sig selv.
Vi mener, at de praktisk-musiske fag er ideelle til at fremdyrke og styrke dette fællesskab.
Klasser med flere end 19 elever bliver delt i de praktisk-musiske lektioner for at sikre, at undervisningens indhold og elevernes antal hænger sammen.

Musik

Eleverne skal i faget musik udvikle kompetencer til at opleve musik og til at udtrykke sig i og om musik, herunder synge danske sange. Faget skal bibringe dem forudsætninger for livslang og aktiv deltagelse i musiklivet og for at kunne forholde sig til samfundets mangeartede musiktilbud.

Faget musik omfatter tre kompetenceområder: Musikudøvelse, musikalsk skaben og musikforståelse.

Madkundskab

Eleverne skal i faget madkundskab tilegne sig færdigheder og viden om mad, smag, sundhed, fødevarer, madlavning og måltider og dermed udvikle kompetencer, der gør dem i stand til at vælge og vurdere egne smags- og madvalg. Eleverne skal opnå praktiske færdigheder inden for madlavning og kunne eksperimentere med såvel råvarer, opskrifter og retter som egen smag og andre æstetiske erfaringer. Eleverne skal kunne foretage kritisk reflekterede madvalg på baggrund af viden om fødevarer, sæson, oprindelse, sundhedsværdi, produktionsformer og bæredygtighed.

Faget madkundskab omfatter fire kompetenceområder: Mad og sundhed, fødevarebevidsthed, madlavning og måltider og madkulturer.

Håndværk og design skal bidrage til at skærpe elevernes interesse for mulighederne i erhvervsuddannelser og videregående uddannelser, der kombinerer håndværk med design.

Eleverne skal i faget håndværk og design gennem praktiske og sansemæssige erfaringer udvikle håndværksmæssige kompetencer til at designe, fremstille og vurdere produkter med æstetisk, funktionel og kommunikativ værdi. Eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder om håndværk, forarbejdning, materialer og designprocesser gennem praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i tekstil, træ og metal. Faget skal styrke elevernes innovative og entreprenante kompetencer.

Faget håndværk og design omfatter tre kompetenceområder: Håndværk – forarbejdning, håndværk – materialer samt design.

Billedkunst

Eleverne skal i faget billedkunst udvikle kompetencer til at opleve, producere og analysere billeder. Eleverne skal blive i stand til at iagttage, reflektere og bruge billedsprog i kommunikative og innovative processer.

Faget billedkunst omfatter tre kompetenceområder: Billedfremstilling, billedanalyse og billedkommunikation.