Internationalt samarbejde

I en mere og mere global verden ønsker Stjærskolen at styrke den internationale dimension.
Derfor har vi løbende udvekslingssamarbejde, og vi deltager så ofte som muligt i EU-projekter.

Udveksling med Holland

Vi har løbende udveksling med en skole i den hollandske by Wezep, Agnieten College, for elever i 8. klasse.
Udvekslingen forløber typisk sådan, at en hollandsk klasse kommer hertil og tilbringer en uge sammen med de danske elever på Stjærskolen og indlogeres hos elevernes familier.
Herefter kommer eleverne fra Stjærskolen på et tilsvarende ophold i Holland.
Næste udvekslingforløb finder sted primo 2019.

Together Strong and Safe 2019-2020

Er Stjærskolens nyeste projekt. https://togetherstrongandsafe.com/

I samarbejde med skoler fra Island, Ungarn, Cypern, Finland og Spanien arbejder vi nedenstående formål:

with this Erasmus+ project, we want to promote inclusion, cultivate anti-bullying attitude and enhance the importance of school as the only means prepare the children to be European citizens, and thus to reduce the school dropout rates in the communities involved in the project.

Cypern 2019Projektet indeholder udveksling for elever på vores mellemtrin og lærere.

Children in a Europe of 2020

Vi var med i et projekt under EU's uddannelsesprogram, Erasmus+, hvor vi samarbejdede med Holland, Spanien, Cypern, Finland og Ungarn.
Projektet hed ”Children in a Europe of 2020” og havde bl.a. til formål at øge elevers sproglige og kommunikative kompetencer samt kendskab til EU.
Deltagende lærere var Mads Kjær Madsen, Katrine Møller Hansen og Kristina Frost
På hjemmesiden www.europeanchildren2020.com kan I læse mere.
Projektet sluttede i juni 2017.

Uddannelsesprogrammet Erasmus+ giver støtte til partnerskaber mellemminimum to programlande og har til formål at styrke kvaliteten af uddannelse på tværs af landegrænser og fremme transnationalt og europæisk samarbejde på alle niveauer inden for uddannelsesverdenen.
Erasmus+ trådte i kraft 1. januar 2014 og erstatter Programmet for Livslang læring (herunder Comenius-programmet).

Andre aktiviteter

I 2015 blev der afholdt en studietur for 8. og 9. klasse til Berlin.

Tidligere internationale samarbejder

Comenius-projekt 2012-2014
“The European Ark”
I samarbejde med Irland, Holland, Italien, Spanien, Danmark
Deltagere fra Stjærskolen: Mads Kjær Madsen, Katrine Møller Hansen, Mette Ploug Payne, Line Vestergaard og Jeppe Nohr

Læs mere om The europeanark her: http://theeuropeanark.com/

Nordplus-projekt 2010-2011

"Demokratiopfattelse"

I samarbejde med Rigas Purvciema Vidusskola http://rpg.lv/

Deltagere fra Stjærskolen: Anders Bundgaard og Anders Henrik Andersen

Comenius-projekt 2004 – 2005
”Pollution”
I samarbejde med England, Malta og Sverige.
Deltagere fra Stjærskolen: Nils Vangkilde og Anders Henrik Andersen

Comenius-projekt 1998-2001
”Computers in Primary Schools”
I samarbejde med Tyskland, Frankrig og Grækenland.
Deltagere fra Stjærskolen: Michael Milfeldt og Esben Morsing

Comenius-projekt 1995-1998
”An Education Project on Computers for Children of 5 – 9 Years Old”
I samarbejde med Italien, Skotland og Grækenland.
Deltagere fra Stjærskolen: Per Larsen og Jeanette Traberg